štvrtok 31. marca 2011

Zatmenie

Z anglického originálu: Eclipse (2007)

Autor:
Stephenie Meyer 

Vydavateľstvo: Tatran

Preklad: Lucia Halová

Počet strán: 592

Rok vydania: 2009




Seattle pustoší séria záhadných vrážd, zákerná upírka pokračuje vo svojej honbe za pomstou a Bella sa znova ocitá obkľúčená nebezpečenstvom. Uprostred týchto udalostí je prinútená vybrať si medzi svojou láskou k Edwardovi a svojím priateľstvom s Jacobom – s vedomím, že pre jej rozhodnutie by mohol opäť vzplanúť odveký boj medzi upírmi a vlkolakmi. A keďže sa veľmi rýchlo blíži aj termín jej maturity, musí sa rozhodnúť ešte v jednej veci: ostať človekom alebo sa zmeniť na upíra?


"...mala som pocit, akoby som sa vznášala, a nebolo to iba tým, že som sa držala za ruku s najdokonalejšou osobou na planéte..." Tak toto ma zabilo. Vážne. Ako môže niekto pokladať upíra za najdokonalejšiu osobu? Veď po celý život do nás hustili, že upíri sú zlí, sú to krvilačné beštie s ostrými zubami, ktoré zabíjajú nevinných ľudí tým, že im vyciciavajú krv. A najdokonalejšie to bolo zobrazené v mojom obľúbenom filme s Tomom Cruisom - Interview s upírom.

Tak prečo sa ma niekto snaží presvedčiť o opaku? O tom, že upír je dokonalou bytosťou??? Ako môže byť dokonalou bytosťou, keď zabíja ľudí? Aj keď krásny, krajší, najkrajší alias Edward ľudí "údajne" nevraždí, predsa len - je to upír. Kto by mu veril?

Na druhej strane, pokiaľ ide o vlkolakov, ktorých Steffy do knihy pridala už v druhom pokračovaní románu, ani oni nie sú zobrazovaní ako tí zlí... a pritom poznáme mnoho príbehov o vlkolakoch vraždiacich ľudí. Hm... Steffy vyvracia všetko. Akoby si povedala, čoho sa ľudia najviac boja? Upírov. Tak šup ho napísať o nich niečo pozitívne, niečo úplne iné... A potom si asi pomyslela, kua, je to málo zamotané, dajme aj Jakovi nejakú úžasnú schopnosť - existujú aj vlkolaci - jasná vec! A tak vznikla Twilight sága ;-)

Mám pocit, že tretie pokračovanie kleslo na úroveň prvého dielu. Naviac mi niektoré pasáže prišli príliš rozvláčne. Steffy nám vyrozprávala desiatku príbehov pomaly každého jedného upíra a vlkolaka, ktorého v knihe spomenula. To by ani tak nevadilo, svojim spôsobom to posunulo dej a čitateľ mohol vďaka tomu pochopiť charaktery jednotlivých postáv. Čo ma ale iritovalo bolo ako zbytočne predlžovala čas a naťahovala dej, kým sme sa dostali k záverečnej scéne - bitke upírov.

A ešte posledná vec - hlavná hrdinka, nech už mi bola akokoľvek málo sympatická, po tejto časti mi prestala byť sympatická úplne. Začala na mňa pôsobiť dojmom rozdvojenej, psychicky a citovo labilnej dievčiny. Akože to čo mala za dilemu? Edward či Jacob? Oheň či ľad? Aj keď si myslím, že je rozhodnutá, ktorého chce, zbytočne sa zamotáva... i keď táto vlastnosť je vlastne pre ľudí typická :-) takže jej to ani veľmi nevyčítam.

Moje hodnotenie: ★★★

Twilight saga
1. Twilight (Súmrak)
2. New Moon (Nov)
3. Eclipse (Zatmenie)
4. Breaking Dawn (Úsvit)

Žiadne komentáre: