utorok 6. októbra 2015

Džínsový denník 5


Názov knihy: Džínsový denník 5 (2015) 

Autor: Zuzka Šulajová

Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ

Počet strán: 584

Rok vydania: 2015


Piate pokračovanie kultovej série. 
Odkedy sa Paula Semoková rozišla s Lukášom Masubom, jej život akoby stagnoval. Potom však Patrik príde s návrhom, aby s ním išla navštíviť brata do Sydney. Paula spočiatku odmieta, ale nakoniec odcestuje spolu s Denisou, ktorá práve rieši osobnú drámu. Paula sa prekvapivo rozhodne zostať v Sydney celkom sama. Spoznáva rôznych ľudí, rôzne kultúry, cestu jej skrížia problémy, ale aj chalan, ktorý jej pomôže – paradoxne i roztápať ľady medzi ňou a Lukášom. Paula sa bude musieť rozhodnúť: ostane žiť v cudzej krajine alebo sa vráti na Slovensko, kde je všetko hore nohami?


Zuzka Šulajová prináša čitateľom piate pokračovanie obľúbenej - a rozhodne už kultovej - série Džínsových denníkov. Hrdinovia sú o niečo starší, o niečo dospelejší. A je s nimi stále príjemne a úsmevne.

Paula má krásnych 25, ukončenú školu a pred sebou neistú budúcnosť. Pracuje v kaviarni a práve sa jej naskytá možnosť odísť do Austrálie. S touto ponukou príde Patrik, ktorý tam chce ísť navštíviť brata Laca. A hoci Paulu Sydney až tak neláka, ponuku nakoniec prijme. Vyprovokuje ju k tomu práve Lukáš, s ktorým sa rozišli pred viac ako tromi rokmi. Paula sa dokonca rozhodne, že pôjde k protinožcom nie na výlet ako Patrik a Denisa, ale že si tam pobyt predĺži na pol roka. A bude študovať.

Po príchode do Austrálie sa ubytujú u Slováka Peťa, ktorého ostrý jazyk ich prekvapuje i ľaká zároveň. A mňa výborne bavil - viď citát :-)

"Kúpeľňa. Mám rád poriadok. Ak tam nájdem chlpy," pozrel na Patrika, "vlasy," šibol pohľadom po nás babách, "bude zle. Žiadne pľuvance a stopy pasty. Umývať po sebe. Ja som ešte zažil vojnu, viem sa o seba postarať. Čo bude s vami, s dnešnou rozmaznanou generáciou, to ma nezaujíma, ale v tomto dome bude poriadok."
Jediný Patrik našiel odvahu otvoriť ústa: "Zas s nami nemusíš zaobchádzať s takým dešpektom. Brat ťa nenútil, aby si nás sem vzal, keď ti je to tak proti srsti."
"Omyl, mne to nie je proti srsti. Aspoň zarobím na nájomnom," usmial sa. "Good night, dears, som fakt unavený, tak nech tu nie je hluk. Cíťte sa ako na návšteve."

Zuzka opísala Austráliu neuveriteľne autenticky, mala som pocit, že som sama v Sydney. Nedalo mi, trochu som googlila, aby som zistila, či Zuzka u protinožcov naozaj bola a nakoľko sú jej zážitky totožné s tými Paulinými :-) A v jednom článku som sa dočítala, že Zuzka sa do Sydney dostala podobne ako jej hrdinka - na študentské víza. Šla tam na pozvanie kamaráta. Zažila tam trampoty s ubytovaním a množstvo až absurdných vecí, ktoré zužitkovala vo svojej knihe. A musím uznať, že ich opísala vierohodne. Veľmi sa mi to páčilo.

Rovnako sa mi páčilo ako sa Paula postupne mení. Pobyt v zahraničí, obzvlášť ten dlhý (nakoniec tam bola Paula takmer celý rok), dokáže s ľuďmi robiť divy. Mení sa ich pohľad na svet, zbiera skúsenosti, ktoré neskôr v živote využije, získava nadhľad a dokáže lepšie rozoznávať, čo je v živote dôležité a čo nie. A tiež - kto je v živote dôležitý. 

Paula po rozchode s Lukášom v sebe dlho dusila hnev. Aj keď si často nahovárala čosi iné, stále mu nedokázala odpustiť. Odchod do cudziny jej pomohol trochu vstrebať problém a selektovať. Dovolil jej pozerať sa na danú vec inak. K tomu všetkému jej pomohol Peťo s jeho britkými odpoveďami, no ešte viac Ind Vilas, s ktorým istý čas tvorili pár. 

Jej odchod prospel aj Lukášovi. Uvedomil si svoju zaťatosť, svoje správanie sa, žiarlivosť, sebeckosť a vôbec všetko, čo ich s Paulou od seba rozdelilo. Bolo fajn sledovať ako si obaja k sebe hľadajú cestu. A toto "hľadanie cesty" bolo mimoriadne napínavé až do samotného konca.

Piaty Paulin denník určite nesklame milovníkov predchádzajúcich častí. Ale prečítať by si ho mali aj tí, ktorí chcú/túžia ísť do Austrálie. Dozvedia sa mnoho užitočného ;-)

Moje hodnotenie: ★★★

Žiadne komentáre: