utorok 5. septembra 2017

Lord Edgware zomiera

Z anglického originálu: Lord Edgware Dies (1933)

Autor: Agatha Christie
 
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ

Preklad: Diana Ghaniová

 
Počet strán: 208

Rok vydania: 2017



Keď sa nájde telo lorda Edgwara, inšpektor Japp má v prípade hneď jasno. Tesne pred smrťou totiž lorda navštívila jeho manželka, slávna herečka Jane Wilkinsonová, ktorú sám Hercule Poirot počul vyhlasovať, že by sa potrebovala manžela zbaviť, aby sa mohla vydať za vojvodu z Mertonu. Ako však mohla zabiť lorda Edgwara, keď v čase vraždy sedela na večeri s priateľmi? A aký mohla mať motív, keď manžel už pred šiestimi mesiacmi súhlasil, že sa s ňou rozvedie? Mŕtvych postupne pribúda a zdá sa, že tento prípad bude pritvrdým orieškom aj pre slávneho detektíva.


Lord Edgware zomiera je kniha, ktorá v slovenčine vychádza po prvýkrát. My si vďaka tomu môžeme prečítať ďalší z príbehov slávneho belgického detektíva a hádať, kto je vrah. 

Pred tým, ako som sa do knihy začítala, celý čas som si hovorila, že si spravím len jeden tip na vraha (najlepšie hneď na začiatku) a za žiadnu cenu sa ho nevzdám. A to iba preto, aby som počas čítania neustále nemenila názor a nevravela si - on je vrah... nie, ona je vrahyňa... nie, to on ho zabil... určite to bola ona... atď. ako to zvyknem pri jej knihách robiť. Poviem vám, celkom sa mi darilo. Mala som iba dva tipy, a toho jedného som sa vzdala pre vyššiu nepravdepodobnosť. Pred veľkým finále som zistila, že som vsadila na zlého koňa. Vyhrala vyššia nepravdepodobnosť. Nuž, spokojne môžem konštatovať, že som trafila iba tesne vedľa 😏 (He, že aká som dobrá? 😝)


Agatha dej výborne zamotala. Čitateľa postupne zoznamovala s témou, s ľuďmi a viedla ho kľukatými cestičkami rovno k cieľu. Takmer každá zo zúčastnených postáv v knihe mala motív (niektoré i viac ako jeden) zabiť lorda Edgwara. Podľa všetkého to bol zlý človek. Nikto ho nemal rád. Dokonca ani po jeho smrti naňho nik nepovedal pekné slovko. Celkom smutné žiť život, v ktorom si narobíte veľa nepriateľov, ktorí vám želajú všetko len to najhoršie. A nakoniec vás niekto zabije a po vás ani pes neštekne... (až na políciu a slávneho detektíva Hercula Poirota)

Páči sa mi, že Agatha vo svojich knihách necháva, okrem extravagantného Poirota, vyniknúť aj iným postavám. Tie majú taktiež špecifické vlastnosti, nad ktorými vám neostáva iné iba sa pousmiať. V tejto knihe mala svojskú povahu herečka Jane Wilkinsonová, ktorá vynikala svojím egoizmom. Myslela len na seba. Vo všetkom. Čokoľvek urobila alebo povedala, bolo to so zámerom, aby ulahodila sebe samej. Rozumom moc neoplývala, napriek tomu bola priebojná a pevne verila, že bude všetko tak, ako si to ona zmyslí/rozkáže/povie. Najlepšie na povahách, ako mala Jane, je to, že existujú aj v skutočnom živote a že im tieto veci vychádzajú. Len tak. 

Román je veľmi dobrou detektívkou. Hodnou anglickej kráľovnej tohto žánru. 


Moje hodnotenie: ★★★★★

Žiadne komentáre: