piatok 9. marca 2018

Vražda na fare

Z anglického originálu: The Murder at the Vicarage (1930)

Autor: Agatha Christie
 
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ

Preklad: Katarína Jusková

 
Počet strán: 200

Rok vydania: 2017



Keď anglikánsky duchovný Leonard Clement ľahkovážne utrúsi slová: "Keby niekto zavraždil plukovníka Protheroa, urobil by svetu dobrú službu.“ - ani vo sne netuší, že zakrátko sa naplnia. Policajný šéf Melchett a inšpektor Slack vyšetrujúci smrť majiteľa panského sídla, ktorého nemohli vystáť ani najbližší príbuzní, uviaznu v slepej uličke, odkiaľ ich môže vyviesť iba Clementova najbystrejšia farníčka slečna Marplová. Nik iný tak dobre nepozná domáce pomery a vzťahy, ale predovšetkým ľudskú povahu, vystavenú odvekým pokušeniam lásky a mamonu. Nenadarmo pred starou dámou cíti rešpekt celý St Mary Mead vrátane vraha, ktorý dobre vie, že keď sa raz slečna Marplová vydá na lov, nikto a nič jej neujde.

´Slečna Marplová si to nemyslí.´
´Slečna Marplová sa môže mýliť.´
´Slečna Marplová je neomylná. Tá prešibaná stará líška vždy udrie klinec po hlavičke.´

Musím sa priznať, že toto bolo moje prvé stretnutie s Jane Marplovou v tvorbe Agathy Christie. Doteraz som čítala len detektívky, v ktorých hral hlavnú rolu Hercule Poirot. Netuším, prečo som sa jej tak vehementne vyhýbala 😏 Možno preto, že som počula, že je to všetečná stará dievka, ktorá do všetkého strká nos. Jednoducho, stará, premúdrelá klebetnica. A áno, bola presne taká. Ale viete čo? Vôbec mi to neprekážalo. Ba naopak. Tu aspoň vidieť, že Agatha má talent opísať nepríjemného človeka tak, že vám je nakoniec sympatický. Všimla som si, že autorka má tendenciu mať hlavných hrdinov zvláštnych pováh, niekedy až protivných (veď aj Poirot je svojský - najlepší detektív, ktorý nemá páru a rozmýšľa svojimi sivými mozgovými bunkami).

Prejdime od slečny Marplovej ku knihe. Vražda na fare patrí k tým detektívkam, pri ktorých som vôbec nemala tušenie, kto je vrah. Ešte doteraz nechápem, ako sa Agathe podarilo vystavať príbeh tak, aby som bola stále na pochybách. Bol to ten, či onen? Neustále som si musela klásť otázky. Nuž, nenadarmo patrí medzi top autorov krimi žánru. 

Jazyk, zápletka, podanie - všetko skvelé. Nemôžem inak hodnotiť ako plným počtom hviezd a vám odporúčať, aby ste si ju tiež prečítali.


Moje hodnotenie: ★★

Žiadne komentáre: